COMBINATION OF DIFFERENT SOUNDS Consonant+Consonant

 

You can learn to read these combinations after you have known the sound the letter represents. As they there are too many, listing these combinations is hardly of any use in learning how to read. They will be appearing repeatedly in the sentences in the lessons. You must closely follow them when they are spoken and associate the sound with the symbol. You may note the linguistic feature in Consonant+Consonant combination that in the script the vowel appears appended to the first sound, but in pronunciation it is in the second sound, e.g., ಸತ್ಕಾರ, ಸದ್ಗುಣ.

Examples of usage:

After listening to the spoken words together with reading, try to read in books and periodicals.

10.1-1. ರಾಜಕಾರಣ ಅವನ ಆಯ್ಕೆಯಾಗಿರಲಿಲ್ಲ.

ರಾಜಕಾರಣ ಅವನ ಆಯ್ಕೆಯಾಗಿರಲಿಲ್ಲ.
politics his choice+was+not

Politics was not his choice.

 

10.1-2. ‘‘ಎಂತಹ ಅದ್ಭುತ ದೃಶ್ಯ! ಅವಳು ಉದ್ಗರಿಸಿದಳು.

‘‘ಎಂತಹ ಅದ್ಭುತ ದೃಶ್ಯ! ಅವಳು ಉದ್ಗರಿಸಿದಳು
what (a) wonderful sight” she exclaimed.

“What a wonderful sight!” she exclaimed.

 

10.2-3. ಅವರು ಮನೆಯನ್ನು ಮಾರಲು ನಿಶ್ಚಯಿಸಿದರು.

ಅವರು ಮನೆಯನ್ನು ಮಾರಲು ನಿಶ್ಚಯಿಸಿದನು
They house to sell decided

They decided to sell the house.

 

10.2-4. ಅಷ್ಟು ಕುಬ್ಜ ಮನುಷ್ಯನನ್ನು ನಾನು ಹಿಂದೆಂದೂ ಕಂಡಿಲ್ಲ.

ಅಷ್ಟು ಕುಬ್ಜನನ್ನು ನಾನು ಹಿಂದೆಂದೂ ಕಂಡಿಲ್ಲ.
such dwarf I’ve never seen+not

I have never seen such a dwarf before.

 

10.2-5. ಪ್ರಶ್ನೆಯನ್ನು ಉತ್ತರಿಸುವುದು ಕಷ್ಟ.

ಈ ಪ್ರಶ್ನೆಯನ್ನು ಉತ್ತರಿಸುವುದು ಕಷ್ಟ
this question answering difficult (is)

Answering this question is difficult.

 

10.2-6. ನಾವು ಗೌರವಿಸಬೇಕಾದ್ದು ಪ್ರಾಮಾಣಿಕತೆಯನ್ನು, ಪ್ರತಿಷ್ಠೆಯನ್ನಲ್ಲ.

ನಾವು ಗೌರವಿಸಬೇಕಾದ್ದು ಪ್ರಾಮಾಣಿಕತೆಯನ್ನು, ಪ್ರತಿಷ್ಠೆಯನ್ನಲ್ಲ
we respect+must+is honesty prestige+not

We must respect honesty, not prestige.

 

10.2-7. ಧಾರಾಕಾರವಾಗಿ ಸುರಿದ ಮಳೆಯಿಂದಾಗಿ ಜನಜೀವನ ಅಸ್ತವ್ಯಸ್ತವಾಯಿತು.

ಧಾರಾಕಾರವಾಗಿ ಸುರಿದ ಮಳೆಯಿಂದಾಗಿ ಜನಜೀವನ ಅಸ್ತವ್ಯಸ್ತವಾಯಿತು.
torrential poured rain+because life disrupted was

Life was disrupted because of the torrential rain.

 

10.2-8. ನಗರವು ಸ್ವಸ್ಥ ಸ್ಥಿತಿಗೆ ಮರಳಲು ನಾಲ್ಕು ದಿನಗಳು ಬೇಕಾದುವು.

ನಗರವು ಸ್ವಸ್ಥ ಸ್ಥಿತಿಗೆ ಮರಳಲು ನಾಲ್ಕು ದಿನಗಳು ಬೇಕಾದುವು
city normal condition four days needed

The city took four days to return to normal.

 

10.2-9. ಇರಾಕಿನ ರಾಜಧಾನಿ ಬಗ್ದಾದ್.

ಇರಾಕಿನ ರಾಜಧಾನಿ ಬಗ್ದಾದ್
Iraq capita Baghdad (is)

Baghdad is the capital of Iraq.

 

10.2-10. ನಿನ್ನ ತಮ್ಮ ಗಣಿತದಲ್ಲಿ ಬಹಳ ಬುದ್ಧಿವಂತನಿದ್ದಾನೆ.

ನಿನ್ನ ತಮ್ಮ ಗಣಿತದಲ್ಲಿ ಬಹಳ ಬುದ್ಧಿವಂತನಿದ್ದಾನೆ
your (S) brother mathematics+in very intelligent

Your brother is very intelligent in mathematics.

 

10.2-11. ವಿಚಾರದಲ್ಲಿ ವಾದ ಮಾಡಲು ಈಗ ಅಸ್ಪದವಿಲ್ಲ.

ಈ ವಿಚಾರದಲ್ಲಿ ವಾದ ಮಾಡಲು ಈಗ ಅಸ್ಪದವಿಲ್ಲ.
in this matter argument to do now provision+no

In this issue, there is no provision for argument.

 

10.2-12. ಅವನ ಸಹಾಯವನ್ನು ಯಾಚಿಸುವುದು ನಿಷ್ಫಲ.

ಅವನ ಸಹಾಯವನ್ನು ಯಾಚಿಸುವುದು ನಿಷ್ಫಲ
his help asking fruitless (is)

Asking for his help is fruitless.

 

10.2-13. ಬಲ್ಬು ನನಗೆ ಬೇಕು.

ಈ ಬಲ್ಬು ನನಗೆ ಬೇಕು
this bulb me+to want

I want this bulb.

 

10.2-14. ಇದು ಭೂಲೋಕದ ಏಳು ಅದ್ಭುತಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದು.

ಇದು ಭೂಲೋಕದ ಏಳು ಅದ್ಭುತಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದು
this of the world seven wonders+in one

This is one of the seven Wonders of the world.

 

10.2-15. ಆತ್ಮವನ್ನು ಕಂಡವರು ಯಾರಾದರೂ ಇದ್ದಾರೆಯೆ?

ಆತ್ಮವನ್ನು ಕಂಡವರು ಯಾರಾದರೂ ಇದ್ದಾರೆಯೆ?
soul seen anybody is

Is there anyone who has seen the soul?

 

10.2-16. ಅವಳು ನ್ಯಾಯಕ್ಕಾಗಿ ಹೋರಾಡಿ ಗೆದ್ದಳು.

ಅವಳು ನ್ಯಾಯಕ್ಕಾಗಿ ಹೋರಾಡಿ ಗೆದ್ದಳು.
she for justice+for fought won

She fought for justice and won.

 

10.2-17. ಗಾಡಿಯ ಚಕ್ರಗಳು ಸವೆದಿವೆ.

ಈ ಗಾಡಿಯ ಚಕ್ರಗಳು ಸವೆದಿವೆ.
this vehicle+is wheels/tyres worn out+are

The wheels of this vehicle are worn out.

 

10.2-18. ಹಣ್ಣಿನಲ್ಲಿ ಆಮ್ಲೀಯ ಗುಣವಿದೆ.

ಈ ಹಣ್ಣಿನಲ್ಲಿ ಆಮ್ಲೀಯ ಗುಣವಿದೆ.
this fruit+in acidic nature+is

This fruit is acidic.

 

10.2-19. ತಪ್ಪಿತಸ್ಥನಿಗೆ ಶಿಕ್ಷೆಯಾಗಲೇ ಬೇಕು.

ತಪ್ಪಿತಸ್ಥನಿಗೆ ಶಿಕ್ಷೆಯಾಗಲೇ ಬೇಕು.
guilty+to punishment must

The guilty must be punished.

 

10.2-20. ಅವನು ತತ್ವಶಾಸ್ತ್ರದ ಅಧ್ಯಾಪಕ.

ಅವನು ತತ್ವಶಾಸ್ತ್ರದ ಅಧ್ಯಾಪಕ.
he teacher philosophy+is

He is a teacher of philosophy.

 

10.2-21. ಮತ್ಸರಕ್ಕೆ ಔಷಧಿಯಿಲ್ಲ.

ಮತ್ಸರಕ್ಕೆ ಔಷಧಿಯಿಲ್ಲ.
jealosy no remidy+is+not

Jealosy has no remedy.

Note: (i) There is an exceptionally peculiar way of writing the

[r] sound in the Kannada language. It can be written as +consonant or by placing [ರ್=ರ್ after the consonant.

 

Examples:

ತರ್ಕತರ್ಕ logic
ದರ್ಜೆದರ್ಜೆ grade
ಚರ್ಚೆಚರ್ಚೆ discussion
ನಿರ್ದಿಷ್ಟನಿರ್ದಿಷ್ಟ definite, particular
ನಿರ್ದೇಶಕನಿರ್ದೇಶಕ director
ನಿರ್ಧಾರನಿರ್ಧಾರ decision
ನಿರ್ಮೂಲನನಿರ್ಮೂಲನ eradication
ನಿರ್ಭಾಗ್ಯನಿರ್ಭಾಗ್ಯ hapless, unfortunae

(ii) Doubling of the same Consonants is the most common feature of the Kannada language, and, you will find it almost in every sentence. ಒತ್ತು is not there in English. But the linguistic habit of the Kannada speakers gets carried into the learning of English and makes them pronounce doubling (i.e., with ಒತ್ತು) the sounds when they see the same letter twice together.

(iii) As mentioned in the previous lesson, the English language is full of words with dissimilar Consonant+Consonant combination. You can find a large number of them in Kannada and other Indian languages in speech as well as writing.

A few examples:

ಸ್ಕೂಲ್ (school)
ಪೆನ್ಸಿಲ್ (pencil )
ಟೆಸ್ಟ್ (test )
ಡೆಸ್ಕ್ (desk )
ಬಿಲ್ಡಿಂಗ್ (building )
ಲೆಕ್ಚರ್ (lecture )
ಪೆನ್ಶನ್ (pension )
ಟ್ರಾನ್ಸ್‌ಫರ್ (transfer )
ಇಂಕ್ರಿಮೆಂಟ್ (increment)
ಸ್ಟೇಷನ್ (station )
ರೈಲ್ವೇ (railway )
ಸ್ಮಗ್ಲರ್ (smugler )